Teater perkataan yang dahulunya tidak diketahui umum pon. Ape itu teater? tak tahu!! Perkembangan teater di Malaysia dilihat semakin berkembang dengan baik. Perbezaan dulu dengan sekarang amat ketara terutama pada aktivis-aktivis teater. Sudah banyak lahirnya aktivis-aktivis teater yang aktif dalam mementaskan teater samada skala kecil mahupun secara berskala besar. Teater-teater yang dipersembahkan ini juga semakin memenuhi ruang-ruang tarikh para peminat teater tempatan. Semakin hari ada sahaja pementasan teater yang dipersembahkan samada ianya dipersembahkan untuk tujuan kegiatan seni, kegiatan akademik mahupun tujuan komersil. ini yang berlaku di Malaysia sekarang.Ini perbandingan teater dulu dan sekarang, kita pergi pula perbandingan Teater juta-juta dan muzikal The secret life of Nora.
..more than once that the theatre of the twentieth century would go in one of the two directions: it would follow Richard Wagner’s example of drama with music toward a predominantly sensuous ‘total theatre’, or it would fall into line with the ‘drama of thought’, which had acquired its most striking modern forms from Ibsen himself, Pirandello and Brecht” (Bernard Shawn)
Apa yang saya faham jumlah teater sekarang begitu popular dipentaskan dalam skala besar-besaran. Pementasan ini mengabungkan lakonan, tarian, nyanyian dan segala bentuk persembahan yang melibatkan persembahan secara terus kepada penonton. "Richard Wagner' adalah orang pertama yang melopori persembahan berbentuk muzikal dan arah sebalik nya teater miskin yang dipentaskan berskala kecil.
pensyarah Sinografi saya nak pendapat dari sudut sinografi dalam kedua-dua teater tadi.dimana kita tahu The Secret life of nora teater yang besar berbanding dengan teater juta-juta yang berskala sangat kecil.Perbezaan kedua-dua teater ini amat ketara dari segi set.

dari segi teknikalnya, SLON penataan artistik sangat dibanggakan bak kata orang-orang yang tidak ade duit 'memangla bangga, nama artis senang dapat sponsor' tetapi ini sukar untuk production kecil seperti TJJ yang tidak ada nama untuk membuat set sebesar kapal Titanic. Tetapi sebagai seorang pelajar yang baru je belajar dalam bidang ni saya akan menitik beratkan jalan cerita dan penyampaian mesej.Walaubagaimanapun set adalah penting untuk membantu pementasan menjadi menarik. Dalam sudut sinografi SLOF memberi impak kepada penonton untuk tidak menutup mata melihat kekaguman yang dilakukan di atas pentas.Terutamanya susunan set yang inovatif, kostum yang begitu glamorous. lampunya yang menggunakan intelligent light. ditambah lagi dengan aksi-aksi stunt untuk mengagumkan penonton.
sebaliknya berlaku pada TJJ yang hanya dipentaskan di ruang yang kecil. kesemua elemen harus dikecilkan mengikut ruang yang diberi. tetapi apa yang diajar oleh en fifi, seorang sinografer harus bijak dan kreatif walau dimana sahaja ruang yang diberi untuk penonton tidak melihat kelemahan teknikal walaupun diruang yang kecil. Apa yang menarik TJJ ini ialah idea!.Mungkin disebbbkan limitasi wang dan kecangihan ruang pentas mereka tetap berjaya dimata saya. walaubagaimanapun saya tetap anggap sinografer TJJ kreatif apabila saya tidak melihat kelemahan penataan artistik sepanjang persembahan berlansung. Set yang tidak ade keluar masuk pentas digunakan dengan bijak mengikut situasi. pertukaran watak pula tidak menggunakan kostum yang glamour bahkan sekadar menyarung untuk menyimbolkan pertukaran watak.
'Jerzy Grotowski' pernah berkata lebih kurang begini.. buat teater miskin supaya pelakon dan pengarah bertanggungjawab seratus peratus terhadap pementasan. maknaya tidak dibantu dengan kemudahan pentas, unsur kekaguman set props dan sebagainya.
..more than once that the theatre of the twentieth century would go in one of the two directions: it would follow Richard Wagner’s example of drama with music toward a predominantly sensuous ‘total theatre’, or it would fall into line with the ‘drama of thought’, which had acquired its most striking modern forms from Ibsen himself, Pirandello and Brecht” (Bernard Shawn)
Apa yang saya faham jumlah teater sekarang begitu popular dipentaskan dalam skala besar-besaran. Pementasan ini mengabungkan lakonan, tarian, nyanyian dan segala bentuk persembahan yang melibatkan persembahan secara terus kepada penonton. "Richard Wagner' adalah orang pertama yang melopori persembahan berbentuk muzikal dan arah sebalik nya teater miskin yang dipentaskan berskala kecil.
pensyarah Sinografi saya nak pendapat dari sudut sinografi dalam kedua-dua teater tadi.dimana kita tahu The Secret life of nora teater yang besar berbanding dengan teater juta-juta yang berskala sangat kecil.Perbezaan kedua-dua teater ini amat ketara dari segi set.

dari segi teknikalnya, SLON penataan artistik sangat dibanggakan bak kata orang-orang yang tidak ade duit 'memangla bangga, nama artis senang dapat sponsor' tetapi ini sukar untuk production kecil seperti TJJ yang tidak ada nama untuk membuat set sebesar kapal Titanic. Tetapi sebagai seorang pelajar yang baru je belajar dalam bidang ni saya akan menitik beratkan jalan cerita dan penyampaian mesej.Walaubagaimanapun set adalah penting untuk membantu pementasan menjadi menarik. Dalam sudut sinografi SLOF memberi impak kepada penonton untuk tidak menutup mata melihat kekaguman yang dilakukan di atas pentas.Terutamanya susunan set yang inovatif, kostum yang begitu glamorous. lampunya yang menggunakan intelligent light. ditambah lagi dengan aksi-aksi stunt untuk mengagumkan penonton.
sebaliknya berlaku pada TJJ yang hanya dipentaskan di ruang yang kecil. kesemua elemen harus dikecilkan mengikut ruang yang diberi. tetapi apa yang diajar oleh en fifi, seorang sinografer harus bijak dan kreatif walau dimana sahaja ruang yang diberi untuk penonton tidak melihat kelemahan teknikal walaupun diruang yang kecil. Apa yang menarik TJJ ini ialah idea!.Mungkin disebbbkan limitasi wang dan kecangihan ruang pentas mereka tetap berjaya dimata saya. walaubagaimanapun saya tetap anggap sinografer TJJ kreatif apabila saya tidak melihat kelemahan penataan artistik sepanjang persembahan berlansung. Set yang tidak ade keluar masuk pentas digunakan dengan bijak mengikut situasi. pertukaran watak pula tidak menggunakan kostum yang glamour bahkan sekadar menyarung untuk menyimbolkan pertukaran watak.
'Jerzy Grotowski' pernah berkata lebih kurang begini.. buat teater miskin supaya pelakon dan pengarah bertanggungjawab seratus peratus terhadap pementasan. maknaya tidak dibantu dengan kemudahan pentas, unsur kekaguman set props dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment